Sunday, March 22, 2009

Jangan Rosakkan otak kita...

23 Mac 2009
10 Tabiat Rosakkan Otak

Email : ila zamzila"

1. Tidak mengambil sarapan pagi

- Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan

- Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok

- Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan

- Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara

- Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur

- Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur

- Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat

- Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi

- Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifa n otak menurun.

10. Jarang berfikir

- Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

3 comments:

din said...

Mesyuarat pengedaran Harakah esok dijangka panas susulan cadangan menerbitkan akhbar baru Hujah bagi mengatasi masalah penggantungannya selama tiga bulan.

Penyelia pemasaran tabloid PAS itu Mahani Mohamad berkata, ramai pengedar melihat penjenamaan baru Harakah boleh mendorong orang ramai melupakan nama akhbar politik berpengaruh itu selama 22 tahun.

"Daripada maklum balas sebelum ini, memang ramai pengedar yang merungut mengenai isu penukaran nama Harakah. Mereka cakap, kenapa kita harus tunduk kepada kehendak Umno dan BN?

"Kenapa tidak diteruskan pengedaran itu seperti biasa?" kata Mahani kepada Malaysiakini hari ini.

"Para pengedar kita pun ramai yang kecewa dengan pertukaran nama Harakah. Kesannya amat ketara. Apabila orang melihat (sesebuah) kedai itu tidak menjual Harakah, orang terus tidak mencari lagi pengganti sementara Harakah yang ditukar nama baru."

Ketua pengarangnya Ahmad Lutfi Othman menjelaskan, keputusan menerbitkan Hujah setebal 48 halaman ala tabloid rasmi PAS itu dibuat dalam mesyuarat ahli lembaga pengarah semalam

"Kita akan tetap meneruskan perjuangan dan kita akan beroperasi seperti biasa," katanya.

Pegawai pemasaran Harakah, Khairul Azizul Aziz membangkitkan isu kekecewaan pengedar-pengedarnya terhadap keputusan mengejut Kementerian Dalam Negeri (KDN), Isnin lalu.

"Pengedar kami terus mendesak saya dengan pelbagai pertanyaan. Selama 20 tahun lebih, kita sudah guna nama itu.

"Kita pernah cetak akhbar dengan nama lain daripada Harakah. Ternyata, orang ramai tidak beli akhbar tersebut," katanya.

"Pada saya, nama Harakah cukup mahal harganya."

Bagaimanapun beliau, yang berpengalaman dalam pengedaran tabloid itu, berharap penerbitan Hujah tidak menjejaskan penjualannya, yang dijangka menemui pembaca menjelang Jumaat minggu depan.

Ditemui di pejabatnya di Jalan Pahang Barat, Kuala Lumpur, Mahani turut menyatakan rasa kesalnya terhadap tindakan KDN yang mendatangkan kerugian kepada operasi Harakah.

"Tak tahulah selepas ini, mungkin kita kena potong beberapa kos untuk mengelakkan kerugian pula. Apabila tukar nama Harakah, kita nak cetak 100,000 (naskhah) pun kita takut jumlah naskhah yang tidak laku nanti tinggi.

"Kerana, ada kemungkinan orang tidak akan beli Harakah jenama baru itu. Hal ini pun mesti difikirkan oleh pemimpin atasan parti," katanya.

Tambahnya, mungkin tidak ramai pengedar hadir pada mesyuarat esok kerana mereka melihat bahawa pendapat mereka kerap tidak dipertimbangkan oleh pemimpin atasan PAS.

"Jadi, mereka kecewa. Setiap kali mesyuarat antara pengedar dibuat (dengan PAS), memang banyak isu berbangkit dan ada yang pulang dengan rasa kecewa kerana masalah mereka tidak dapat diselesaikan," kata Mahani lagi.

Malaysiakini difahamkan lebih kurang 50 pengedar akan hadir untuk mendengar taklimat khas perkembangan terbaru tabloid itu.

Notis mesyuarat pengedaran itu dikeluarkan oleh bahagian pemasaran Harakah hari ini. Para pengedar diminta hadir jam 10 pagi esok di ibu pejabat PAS, Kuala Lumpur.

Pengerusinya Datuk Mustafa Ali dijangka hadir menyampaikan keputusan terkini pemimpin PAS dan juga mesyuarat ahli lembaga pengarah Harakah semalam.

din said...

Tidak mudah patah semangat dan menyerah kalah selepas permit Harakah digantung tiga bulan, kumpulan wartawan organ PAS itu kini berusaha menerbitkan akhbar Hujah bagi mengisi kekosongan tersebut.

"Cetakan terbaru itu memuatkan 48 halaman dan beberapa isinya kita akan ubah sedikit (daripada Harakah) mengikut kesesuaian," kata ketua pengarangnya Ahmad Lutfi Othman ketika ditemui Malaysiakini hari ini.

Bagaimanapun, tambah beliau, ada ruangan-ruangan tertentu dikekalkan dengan sedikit perubahan tajuk dan sebagainya.

"Mesyuarat semalam memutuskan yang kita akan tetap meneruskan perjuangan dan kita akan beroperasi seperti biasa.

djz convention 101205 ahmad lutfi"Jumaat depan, Hujah akan berada di pasaran," tambahnya.

Ditanya sikap orang ramai terhadap penggantungan Harakah secara mengejut awal minggu ini, Ahmad Lutfi berkata, ada "desakan luar biasa" daripada orang ramai, khususnya peminat setia akhbar itu.

"Memang ada desakan pembaca yang meminta agar (PAS) adakan demonstrasi," katanya.

Bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, tambahnya lagi, kebebasan akhbar semakin merosot.

"Di bawah pemerintahan Dr Mahathir (Mohamad), memang ada sekatan (terhadap Harakah).

"Tapi, tak pernah digantung. Di bawah Najib, belum (berkuasa) apa-apa lagi, sudah ada masalah permit yang lebih dahsyat.

"Pada zaman Mahathir, saya pernah menang perbicaraan di Mahkamah Tinggi berhubung penerbitan (tabloid) Haraki," kata Ahmad Lutfi.

Sejak Harakah dibenarkan beroperasi pada 1987, inilah kali pertama akhbar itu dikenakan tindakan penggantungan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN).

suara keadilan and harakah digantungSelepas pilihanraya umum Mac tahun lepas, kementerian itu mengizinkan PAS menerbitkan kembali akhbar itu sebanyak dua kali seminggu selepas dilarang sejak 2000.

Menyentuh isu gaji wartawan dan kakitangan Harakah, beliau berkata, ia dibayar seperti biasa.

"Mungkin akan ada perubahan dari segi (jumlah) elaun," katanya.

Pada 23 Mac, KDN menggantung permit dua akhbar pembangkang berpengaruh termasuk Suara Keadilan masing-masing selama tiga bulan berkuatkuasa serta-merta.

Tindakan tersebut menghalang keberkesanan kempen PAS dan PKR bagi menghadapi tiga pilihanraya kecil kawasan parlimen Bukit Gantang di Perak, DUN Bukit Selambau di Kedah dan DUN Batang Ai di Sarawak antara 29 Mac hingga 7 April ini.

Sehari selepas KDN mengumumkan tindakannya, PKR menegaskan ia akan mengabaikan penggantungan itu dan terus menerbitkan akhbarnya.

Ditemui Malaysiakini di pejabat Harakah, wartawannya Salmiyah Harun berkata, penggantungan itu tidak mematahkan semangat mereka untuk bekerja.

"Kami ada saluran seperti (laman web) Harakahdaily.net untuk meneruskan kerja kami seperti biasa," katanya.

Seorang lagi wartawan Roy Rasul menyifatkan tindakan kerajaan itu tidak membebankan mereka walaupun ahli keluarganya kerap membangkitkan isu tersebut.

"Isunya bukan lagi kebajikan kami. Tetapi, mereka yang bertanggungjawab menggantung akhbar ini perlu bertanggungjawab.

"Kami berharap (Datuk Seri) Syed Hamid Albar akan bertindak secara rasional demi memartabatkan dunia kewartawanan," katanya.

Manakala Nyza Ayob berkata, ahli keluarganya dapat menerima keputusan ini dengan tenang.

"Keluarga memberi sokongan dan saya tetap masuk bekerja seperti biasa," kata Nyza.

din said...

Tindakan terbaru kerajaan Barisan Nasional (BN) menggantung permit akhbar oposisi dianggap sebagai tindakan jahat dan takut kepada kebenaran terbongkar.
Malah bagi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat tindakan Kementerian Dalam Negeri (DKN) itu tidak sekali-kali menghalang rakyat bagi mendapatkan maklumat yang kini berada di hujung jari.

"Sumber maklumat sekarang sudah banyak seperti internet, blog, telefon, SMS dan sebagainya yang ternyata lebih berkesan dan cepat," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menerima kunjungan Pesuruhjaya Tinggi India ke Malaysia, Mr Ashok K. Kantha di pejabatnya baru-baru ini.

Petang Isnin lalu KDN menggantung permit kedua-dua akhbar oposisi yang berpengaruh di negara ini iaitu Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, sebagai tindak balas terhadap tindakan KDN, rakyat di negara ini disaran tidak membeli akhbar harian yang didukungi Umno dalam tempoh tiga bulan.

Menurutnya tindakan KDN yang diterajui pemimpin Umno jelas mahu menyekat pengaruh Pakatan Rakyat yang semakin meluas sekarang.

"Kalau nak kata akhbar oposisi buat fitnah dan menghasut, kita tengok sekarang ramai juga ahli parlimen yang pernah ditahan ISA memenangi pilihan raya kerana sokongan rakyat.

"Macamana rakyat boleh mengundi dan memberi kepercayaan kepada mangsa tahanan ISA yang dianggap kerajaan boleh mengancam keselamatan negara. Jadi peranan akhbar oposisilah menjelaskan tomohan itu tidak benar sehingga pemimpin terbabit menang dalam pilihan raya," katanya.

Kata beliau tindakan menahan seseorang pemimpin politik ke dalam ISA bukan kerana mereka mengancam keselamatan negara, sebaliknya mengancam kedudukan Umno sehingga makin hilang pengaruh.

"Saya yakin tindakan mereka bermotif politik ketika menjelang pilihan raya kecil di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

"Dendam yang membuak dalam dada pemimpin Umno menyebabkan mereka bertindak di luar batasan. Tindak tanduk mereka seperti Israel yang dendam terhadap umat Islam," katanya.

Oleh itu beliau berkata, tindakan pemimpin Umno menyekat akhbar milik Pakatan Rakyat menyebabkan kebencian rakyat terhadap Umno dan BN semakin menjalar